ياشهيد نام واتهنى .. هما فى نار وانت فى جنة

ياشهيد نام واتهنى .. هما فى نار وانت فى جنة

الثلاثاء، 2 يونيو 2009

ضرب القفا عيب
















انا ياجماعة بركب القطر كل يوم منذ 2002 لما كنت فى الكلية وبعدغبت عنه سنتين ورجعت لية من سنة علشان للاسف شغلى فى القاهرة





القطر دة عالم مختلف مليان بحجات غربية وعجيبة جدا القطر بتاع الغلابة الى يطلق علية مجازا قطر ممميز انما القطر المكيف او الديزل فدول ناس تانية ملناش دعوة بيهم خلينا مع الغلابة





القطر دة بيشيل ناس من محافظات مختلفة تلاقى بشر من كل نوع الطلبة على الموظفين على الصنايعية على البيعين السريحة يعنى من كل فئات الشعب المصرى المطحون بيحصل موافق غربية جدا





يعنى النهاردة وانا جاى فى القطر كان زحمة مووت وجات وقفتى جت جنب الباب وكان جنبى مجموعة من الرجال الى بصراحة مش رجالة خالص وهتعرفوا لية





المهم القطر اتحرك من محطة بنها وعينك ماتشوف الا النور راجل عندة حوالى 45 سنة جسم اية حيطة حيطة يعنى الى يشوفه يخاف من وحوالية مجموعة تانية من الرجالة وهوب الاقى الرجالة دول كل واحد منهم يضرب الراجل الحيطة دة سورى يعنى على قفاة انا قلت الراجل بقى هيثور لكرامته وهيدور فيهم تلطيش ابدا دة كان بيضحك انا كنت عايز اقولة كلمة ابيحة بس بصراحة مسكت نفسى بالعافية وقعدت اتفرج على بقيت المسرحية على الطماطم الراجل دة انضرب على قفاة حوالى اكتر من ميت قلم انا قلت يمكن مجنون ولا اهبل مش فاهم ابدا دة طلع عاقل من كلامة وتتوالى الصفعات ويواصل الضحك وكل الى قدر يقولة ياجماعة كقاية هزار بصراحة مقدرتش امسك نفسى وقولتلة هو انا عندك حاجة اسمها كرامة ولا متعرفهاش قالى دول زمايلى فى الشغل وبنركب مع بعض كل يوم وبنهزر عادى










انا بصراحة كنت هتشل بقى راجل عندة 45 سنة وينضرب على قفاه ويقول عادى ولا بلاش الراجل دة تلاقية عامل اسد على مراتة وعيالة فى البيت وبينضرب فى القطر بجد حاجة تقرف










المهم المعلم دة جاتلوا فرصة ان يدخل جوة القطر ويهرب من الضرب بس صراحة هو كان مصمم ان ينضرب لاخر نفسى واية كمان ده كان لابس جلبية فلاحى يعنى من غير لياقة علشان قفاة يبقى جاهز للضرب الراجل بعد شوية تقريبا خد كفايتة من الضرب فقام شاتم الى بيضربوة وقالهم كفاية كدة فلما واحد منهم رد عليةالشتيمة قال بسلامتة انا الراجل الوحيد فى القطر وكلكم لامؤاخدة "خ" افهموا لوحدكم بقى انا بصراحة جبت اخرى وقلتلة كلمة عيب عندنا ومش عيب فى اسكندرية بقى انت راجل يبقى علية العوض فى رجالتك يامصر

وعلى رائى المثل "وشك شين وقفاك مصدي تضرب فيه البلغة تعدي"



نسيت اقولك ان فى المربع الاول جنب الباب كان فية بنات بصراحة انا كنت مستمتع برد فعلهم على الفرجة على المسرحية اكتر من المسرحية نفسها تعبيرات وشهم كانت تموت من الضحك واحدة منهم جاتلها هستريا ضحك وكانت هيغمن عليها من كتر الضحك





وبنت تانية تقول والله الراجل صعبان عليا وهو لو عياله شفوه وهو بينضرب كدة هيحترموه

وواحدة كبيرة قالت مثل جامد " ضرب القفا عيب حتى لو فى لامؤاخدة حمار "








الموقف دة خلانى اصدق ان القفا بيستحمل كتير وان محمود عبد العزيز كان معاة كل الحق انه يغنى للقفا "اه ياقفا اة ياقفا "




















هناك 31 تعليقًا:

  1. واول تعليق ونقول
    الوووووووووووووو

    ردحذف
  2. والتانى كمان
    علشان مابقاش حارمك من حاجه

    انركبت القارات 4 سنين خط اسكندريه
    وفعلا القطر اقل حاجه توصف الى بيحصل فيه
    انه وريك شكل الكجتمع بمختلف اشكاله
    انا شفت من نوعيه القفا ده كثييييييير

    ومعظمهم من الموظفين الدائمين على الخط

    وكبار فى السن
    بتبقى زى حاله المراهقه المتاخره

    او عته هستيرى من اناس بتشوف

    واللى يعيش يا ما يشوف

    ردحذف
  3. Ramy Wasel
    هو انت منين بالظبط فعلا يارامى الناس دول عندهم مراهقة متاخرة بس بجد حاجة تقرف لما تلاقى راجل فى السن دة وبيعمل افعال الطفل الصغير يتكسف يعملها

    ردحذف
  4. خساره كنت بركب السوبر جيت:)
    وبعدين انت مستغرب ليه يعنى ما احنا متعوده داااااايمن..بمعنى ان كلنا بناخد على قفانا فعادى يعنى لما تيجى من اصحابه بدل متيجى من الغريب :)...
    بس اللى مستغرباه ان انتو الشباب بتقولوا ياعينى على رجالتك يامصر اومال احنا البنات نقول اييييه واحنا باه بنشوف البدع من حضراتكو:)

    ردحذف
  5. والله كنت هاقولها
    اة يا قفا اة يا قفا:))
    ماهو الراجل دا قفا
    ولازم ياخد عل القفا
    اة يا قفا

    ردحذف
  6. هزار بايخ وسخيييييييييييف.. والراجل دة يستاهل بصراحة لانه سامحلهم بكدة

    وصحيح لما الشباب بيقولوا يا خسارة رجالتك يا مصر
    امال البنات يقولوا اييييييييييييه
    (أأأأأأأأأه يا قلبي يا كتاتكت يللى معبي جواك وساكت)

    ردحذف
  7. ايه الهزار ده.....هو فى رجاله كده.....ولا صحيح ده مفيش رجاله كده.....دى سخافه وقله قيمه

    ردحذف
  8. هزار بااايخ وسقيل

    لكن طبعا هو يستاهل اكتر من كدا لانه مسخرة وفرحان بالضرب وبيضحك

    طول عمري محبش الهزار الي بالشكل دا حتى لو مجرد حاجة بسيطة بحب احترم الجميع وعشان هما كمان يحترموني

    ولسه اكيد في مواقف فظيعة بالقطر وياما نشوف

    ردحذف
  9. اسمع يا رامي

    لو كان الموقف ده طبيعي

    لو كانوا الرجالة المصريين معظمهم كده

    مكنتش انت شفته غريب ويستاهل يتحكي

    شوية رجالة تيت وانت عارف يعني ايه تيت والتيت كتير بس الرجالة الجدعان اكتر بكتير قوي قوي قوي

    مصر فيها 80 مليون
    لو قلنا حسب الإحصائيات 40 مليون راجل
    منهم 20 مليون تحت سن الرشد

    يعني ندك 20 مليون راجل مطحونين شغالين اللي متجوزين واللي مش لاقيين
    اغلبهم متشحطط ما بين المحافظات وما بين الدول بيجيب لقمة العيش الصعبة
    يبقى لما يطلع لنا الف ولا الفين تيت
    دول في بلاد تانية يبقوا عدد
    وسطنا يبقوا ريشة في هوا

    ونرجع نقول محدش يقول الرجالة كذا

    رجالة بلدنا مفيش منهم
    خلوا اللي يسقط بنطلونه واللي ينفش شعره واللي ياخد على قفاه بس محدش ابدا يجرؤ يقول ان دو هم رجالة مصر

    معلش اتعصبت لأننا مش اي بلد ورجالتنا مش اي رجالة يا منوفي
    دول اجدع ناس سواحلية فلاحين صعايدة

    اجدع ناااااااااااااااااااس

    ردحذف
  10. حصرة المنوفى التمام
    السلام عليكم
    لو أنا منك كنت ساعدتهم فى عملية ضرب القفا طالما الراجل مبسوط كان حتى ينوبك صواب فيه عشان يضحك
    كمان وكمان
    دمت بكل الخير
    وأشكر لك أخى دوام تواصلك

    ردحذف
  11. لا تعليق بصراحة فى أيامنا دى بقيت أتوقع أى شئ حتى لو كان أسوأ شئ هى جت على دى الكرامة ده فى حاجات اتفرط فيها كتييييييييييييير وربنا يستر بلاش تستغرب لأن دنيانا مليانه كتييييييييييييير

    دمت بكل خير بعيدا عن اللاأخلاقيات

    ردحذف
  12. يا جماعة مدوناتنا كلنا مسروقة
    واحنا قاعدين مش حاسين بحاجه
    لازم يكون لينا موقف
    بصراحه صديقتنا طفلة صاحبة مدونة
    احساس طفلة محبة للرومانسية بس عاطفية
    هى اللى نبهتنى لده
    بشكرها جدا
    كلنا نعمل اى حاجه ونبلغ بعض

    ردحذف
  13. الشعب لابد له من حكومه تشكمه
    انتى خسرتى كتير ان ماركبتيش القطر دة عالم تانى وعلى رائيك الشعب كلة بياخد على قفاه

    ردحذف
  14. blue-wave
    بص يادكتور الاغنية دى عرفت قيمتها امبارح بس دة القفا دة طلع حمال اسيه

    ردحذف
  15. MaNoOoSh
    يابنتى الراجل مش بس كان سمحلهم دة كان منشكح من الضرب حاجة تجيب هس هس البنات تقول الى هى عايزاة ماحنا ادناهم الفرصة

    ردحذف
  16. فتاه من الصعيد
    والله فى حجات اكتر من كدة بتحصل بس مينفعش اقولها ودول اصلا مش رجاله

    ردحذف
  17. ঔღঔ نـــوارة ঔღঔ
    هو اكيد يستاهل كدة واكتر بس بجد صعب عليا انا حاسس انه كان هيجيلوا ارتجاج فى المخ من كتر الضرب

    ردحذف
  18. ستيتة حسب الله الحمش
    يا دكتورة انا مقلتش ان كل رجالة مصر كدة اكيد التيت دول نسبة بسيطة بس انا بحكى الموقف لان بجد حاجة تحزن لماالهزاردة يطلع من شباب صغير ممكن تتقبل بس من رجالة اصغر واحد منهم عندة 40 سنة يبقى شى صعب تقبلة وانا متاكد ان كل رجالة مصر يعتمد عليهم ورجاله بجد

    ردحذف
  19. اللؤلؤة
    تصدق انا كنت بفكر اعملها وايدى كانت بتكولنى بس مينفعش كفاية علية اصحابة دول ظبتوة على الاخر

    ردحذف
  20. مالشعب كله بياخد على قفاه اشمعنى الراجل ده اللى بتعتبره مش راجل و عامل نفسك مش واخد بالك من نفسك؟؟

    ردحذف
  21. Joudy)
    لا لاازم استغرب لان الوضع شاذ ومقرف صحيح فى اوضاع كتير غلط بس مبقاش راجل طول بعرض وانضرب على قفايه واسكت ظ....... اهم حاجة انتى اية اخبار الامتحانات ربنا معاكى انتى ومحمد

    ردحذف
  22. :|
    لا تعليق ..
    يعني مش لاقيه كلام اقولو
    اصل انا بقرف من الرجاله اللي مش رجاله
    ودا كان واحد خيخه وهوزء ميتقلش عليه راجل


    ما علينا ..

    المهم
    نورتني فـ زيارتك ليا :)
    ومبسوطه انو انا جيت هنا كمان
    انشالله مش الاخيره
    سلااااااااااااااامي

    ردحذف
  23. انا آسفه ان كنت غيبت عن زيارتك كتير ولما ارجع اعلق عندك يكون تعليقى بعيد عن المدونة بس والله من غيرتى على كل واحد فيكم وعلى كل كلمة كتبتوها حسيت انى حتجنن لازم ابلغم


    بيخدوا كوبى من كل حاجه بنعملها ويا اما بيعملوا مدونة باسمهم او على المنتديات

    كلنا نعمل اى حاجه ونبلغ بعض

    ياريت كل واحد عنده طريقه نمنع بيها ده نحاول نساعد بعض
    حكتبلك اللينكات بس دى مجرد امثلة للى حصل معايا او مع صديقتنا وردة و صديقتنا طفلة صاحبة مدونة
    احساس طفلة محبة للرومانسية بس عاطفية يعنى مش هم دول بس لأ فى كتير جدا

    http://love-radwan.blogspot.com/2009/05/blog-post_23.html

    واللينك ده http://www.fremuzic.com/vb/t1159.htm

    كل واحد يعمل سيرش على جوجل على اعماله ويشوف لو مسروق ولا لأ

    ردحذف
  24. صباحك سكر يا منوفى

    و الله حاجة تضحك و تنرفز فى نفس الوقت
    هى فين رجالتك يا مصر ؟؟ ولا هما ماتوا فى الحرب يا كبير
    ههههههههههههههه

    قمة الاهانة ان انسان يضرب على قفاه حتى ولو كان هزار يا اخى عاوز تهزر بينكم وبين بعض اذا بلويتم فاستتروا مش بالشكل االفظيع دا

    و الله صدق محمود عبد العزيز لما قال آه يا قفا آه يا قفا

    تسلم ايدك يا جارى العزير و تسلم رجولتك التى اصبحت عملة نادرة
    تحياتى
    يويو

    ردحذف
  25. ازيك يا منوفى يا كبير
    متزعلش يا معلم
    انا برضه قطر كل يوم عشان الكليه واحيانا كمان بتشعلق فى عربيات
    مع انى هندسه
    بس
    انا داخل بس اصبح عليك
    عارف ليه
    لانك بلدياتى
    انا منوفى ومن جنبك كمان
    انا من شبين
    وبروح هندسه منوف
    يعنى لازم اقابلك يا كبير
    ونعمل رابطه مدونين المنايفه ولا ايه؟
    وبالنسبه للقفا
    مش لازم ننضرب عليه
    ممكن نتختم

    ردحذف
  26. الشباينة بيسلموا عليك يا منوفى يا عسل ,وعلى فكرة القفا ده عند المصرى عورة ومش مستباح يعنى اللى يقربله فيها قطع رقاب,غريبة اوى إن مفيش واحد راجل قام وشخرله ورماه من شباك القطر .

    ردحذف
  27. yoyo
    فعلا هم يضحك وهم يبكى على فكرة انا بحب طنطا اووووى وبقالى كتير مزرتهاش سلملى على كل حتة فيها

    ردحذف
  28. The Illusionist
    منور ياهندسة طبعا اقابلك هو انا اطول اعرف مهندس وكمان من شبين ههههة حلوة فكرة الختم دى نعممها بقى

    ردحذف
  29. smsm
    وادى كمان منوفى ياة داحنا كدة بقى نسيطر على المدونات زى ماحنا حكمين البلد ياعمى هو احنا الى هندافع عنه ازكان هو عايز ينضرب ومبسوط بكدة

    ردحذف
  30. ههههههههههههه
    فل
    والله انا فديك الساعه
    ده ايميلى لو عرفت تضيفى يبقى فيك الخير
    معرفتش
    يبقى فيا انا شر
    هههههههه
    سلام
    zanatovish@yahoo.com

    ردحذف