ياشهيد نام واتهنى .. هما فى نار وانت فى جنة

ياشهيد نام واتهنى .. هما فى نار وانت فى جنة

السبت، 20 يونيو 2009

البنات فى الامتحانات

ياجماعة ردا على بوست الدكتورة ستيتة عن الغش هقولكم على شوية مواقف حصلت معايا فى الامتحانات
بما ان اسمى الى انا بكرهوا بيبدا بحرف الراء فكل اللجنة بتاعتى فى الكلية من اولى لرابعة بنات مفيش غير انا الشاب الوحيد فى اللجنة الله يسمحك ياعمى يلا سمتنى بالاسم دة ماعلينا اول مدخلت اللجنة فى سنة اولى حصلى صدمة اية ياجدعان مفيش شاب معايافى اللجنة نتعاون معاة لننجح مع بعض يلا وقعدت فى اول مادة اتفرج على اللجنة واراقب البنات بتعمل اية بالظبط انا بقى حسيت انى قاعد وسط عصابة مش بنات انا الشباب معندنش الجرائة نعمل الى هما بيعملوة
فى سنة رابعة كان قاعد قدامى بنت اتعرفت عليها فى امتحنات ثالثة عمرى ماشفتها لابسة جيبا ت كلة بناطيل المهم فى تانى يوم امتحانات فى رابعة ببص لاقيتها جاية بمايكرو جيب استغربت بس بعد كدة عرفت السبب
انا البنج الى انا قاعد فية فى نص المدرج وعالى شوية عن بقية البنجات وهى قاعدة قدامى على الطرف يعنى شايف كل الى بتعملة بعد حوالى ساعة من بداية الامتحان لقيتها عمالة ترفع الجيبة قلت البت دى بتعمل اية كل شوية ترفع الجيبة وتنزلها بصراحة هى مزة الشيطان عمال يقلى بص ياعم فرصة وضميرى يقلى ركز فى الامتحان وبلاش قلة ادب

اخوكم قعد مزبهل ونسى الامتحان وكل تركيزة يعرف هى بتعمل اية "الاعمال بالنيات "
قلت يمكن بتعمل اغراء للمراقب علشان يسبنا نغش بضحى بنفسها من اجل سعادة الاخرين مضحية مضحية الصراحة هو دة عطاء الام ابص على المراقب القيه مش معنا اصلا وبيتكلم مع مراقبة فى اللجنة الى جنبنا "ربنا يسهلك ياعم "

قعدت اركز محدش يفهمنى غلط انا بركز اشوف هى بتعمل اية مش بركز على رجليها" الاعمال بالنيات برضوة "

لاقيتها بتعمل اية بقى جايبة استيكر ولزقها على رجليها وبتغش يامعلمين ركزت اوى "برضوة بلاش نيتكوا الوحشة "لحد معرفت هى بتغش انهوا سؤال وقمت منادى عليها
انا : ريم
هى نعم
انا عايز السؤال التانى
هى : ماشى هنقلوا واركن الورقة على جنب وانت تنقل بسرعة
انا :لا يانصحة
هى : امال عايز ايةا
انا : عايز انقلة من المصدر الى بتنقلى من

ضحكت وقالتلى انت بتهزر سبنى اخلص وسبتها تخلص ورجعت انا احل قبل ما الوقت يخلص
برضوة بنت معايا فى اللجنة بعد نص الوقت سمعت صوة ووشوشة عمال ابص جنبى اشوف حد بيكلم حد مفيش اتاريها حاطة السماعة تحت الحجاب وحد بيغششها بالموبايل بس المراقب طلع صايع الصراحة شك فيها وجه من وراها ونادة عليها مردتش علية عرف انها بتغش من الموبايل واتقفشت ومحضر غش .
كان برضوة جنبى بنت متجوزة دى بقى استاذة ورئيسة قسم فى البرشام لو عاملت دكتوراة فى الغش هتاخدها بامتياز مع مرتبة الشرف
مرة عاملة برشام وربطاة باستك على ايديها وتغش منة ومرة فى مكان علوى حساس - فهمنى طبعا _ طول الاربع سنين بتجيب جيد بالغش وعمرها ماتقفشت بتتا لحد رابعة ولدت قبل الامتحانات واتعملها لجنة خاصة وكان بتقتح الكتاب عينى عينك قدام المراقبين لحد اخر مادة فى السنة الدكتور شافها وعمالها محضر غش ودخلت المادة فى الدورالتانى .


مرة جت قبل اللجنة وقالتلى انا معايا برشام بس حاسة انى هتمسك بية النهاردة قلتلها خلاص ارمية ولو عايزة حاجة هدهالك رمت البرشام معرفش فين وبعد ساعة من اللجنة المراقبة شافتنى وانا بتكلم معها ونقلتنى من مكانى لاول بنج ومن حظى لاسود الدكتور بيمر لاقى ورق البرشام على السلالم الى جنبى وخد البرشام وقعد يقلب فى ورقتى لحد ملقى سؤال انا حاله موجود فى البرشام وهوب عايز يعملى محضر غش واحلف له ان البرشام مش بتاعى مفيش فايدة ومن حظى ان خطها كان منيل زى خطى والدكتور قام مدبس البرشام فى ورقتى
بس مراقبة الدور اتحيلت علية شوية لحد ماسبنى وقطعة ورقة البرشام ربنا سترها لانى كنت مظلوم "انا اتكلم مع الى جنبى اه انما اغش من برشام مش من مبدائى "


والى قاعدة جانبى من الناحية التانية برضوة متجوز ومبتجيش مذاكرة نهائى ولا بتعمل برشام واخوكم بيغششها وينطرد كل لجنة بسببها الكل فاكر ان بغش بس العكس وشكلى كان وحش اوى فى الدفعة انا مش شاطر اوى بس كنت بنحج كل سنة

مرة بسالها انتى لية مش بتذكرى تقولى حماتى طول النهار بتخترعلى فى شغل علشان مذكرش وجوزى بالليل قلتلها مالوا جوزك ضحكت وانكسفت "افهموا لوحدكوا " صعبت عليا الصراحة اصلها بتكافح فى جبهتين بس لما زهقت منها قلتلها يتكملى تعليمك ياتطلقى يتكمل تعليمك علشان مش كل لجنة انطرد بسببك


هناك 34 تعليقًا:

  1. ههههههههه بقالى ساعه بدور على اسم ولد يبدأ بحرف الراء غيرك ملقتش غير رشا _ريم_رانيا_ريماس :))
    بس لعلمك باه مش كل البنات بتغش اه انت بتسوء سمعتنا كده انا اهو عمرى مكنت بثق فى معلومات اى حد غيرى ولو مش عارفه عادى بألف هو الدكتور اللى بيألف احسن منى فى ايه:)
    وبما انى كنت فى كليه لا تصلح للغش افتكر مره الواد بيدو قعد يبسبسلى علشان اغششه قمت قلتله الاجابه قالى طب اسبليها كده:))
    قلتله لا هو انا هغششك بالحرف.
    بس عيب بجد والله الناس اللى بتغش دى اخصىىىىىىى .
    اخيرا ياترى ياهل تورى غشيت من المصدر اللى ريم كانت بتغش منى؟؟؟:))

    ردحذف
  2. بثثثثثثثثثثثثثثثثت ,لا مفيش حاجه انا بس حبيت اقولك تانى تعليق انا:))
    اسكت مش لسه شايفه امبارح مسرحيه العيال كبرت بركة السبع جت:)))

    ردحذف
  3. الشعب لابد له من حكومه تشكمه
    معلشان تعرفى حجم معانتى مع اسمى
    بس البنات الى معايا ادونى انطباع وحش هن البنات فى موضوع الغش انا كمان كنت استاذ فى التاليف والواد زميلك دة اهبل هو احنا فى حصة املاء
    و كنت عايز انتقل من المصدر بس كنت هسقط ومش هعرف احل حاجة فعتمدت على نفسى بدل مالشيطان الصايع يلعب فى دماغى

    ربنا يخلية سعهيد صالح مسيطنا

    ردحذف
  4. ههههههههههههههه

    ياعيني يارامي معلش

    نا دورت ع اسامي ولاد بحرفك ده مالقتش غير رمزي وريعو هههههههههههه

    بس بذمتك انت كنت بتركز عشان تشوفها هي بتعمل ايه بردوا :D:D:P

    والله بوست دمه زي العسل

    ويارب يسترها عليك ومش تنطرد تاني :D

    ردحذف
  5. يالهويييييييييييييييي
    التار ولا العار
    بقى في دلتا مصر ميني جيب
    عمار يا مصر
    هههههههههههههههههههههههههههه

    انا ضحكت ضحك على اللي بتحارب في جبهتين
    ده انت فعلا عانيت كتير مع ان اسمك حلو والله
    خلاص يا ردالة نغير اسمه بالمحكمة ونسميه جبيصي

    وجبيصي بقى ها تبقى في لجنة جمال وجاسم وجاسر واصلا محدش بيسمي الأسامي دي دلوقت وبرضه ها تبقى في لجنة بنااااااااااااااااااااات

    مصيرك محتوم يا والدي

    ردحذف
  6. ليه مكنش فيه ولد اسمة رجب فى لجنتك يعني
    ايوة ايوة هو اللي كان مدوخ هايفا
    ههههههههههههههههههههه


    دة البنات احترفت غش وللا ايه النظام

    ردحذف
  7. هههههههههههه ياااااه
    البنات البنات ألطفين الكائنات
    يا مواقفك :|

    ردحذف
  8. Ramy Wasel
    يابختك ياعم معاك ولد ومظبط حالك مش زى وسط عصابة بنات بس البت دى جريئة اوى والمراقب قلها اية بقى

    ردحذف
  9. MǿиY El-Shreef
    هههههههههه بلاش سيرة ريعو دة لسة ممسكوك فى قضية اغتصاب مش ناقصة تهم شفتى يامونى ازاى انا بعانى مع اسمى
    طبعا يامونى بركز علشان اشوف السوال بلاش نيتك الوحشة دى دانا غلبان وبتكسف وكيفك فى الامتحانات

    ردحذف
  10. ستيتة حسب الله الحمش
    يا دكتور البنت دى من القاهرة مش من الدلتا دى لو من عندنا كنت قلتلتها ومسحت عارى بيدى واختها تجول وينننن ريم يماى طب والنعمة جبيصى احسن عندى من رامى فية اية لو ابويا سمانى محمد ولا محمود ولا حتى عبدالعظيم على اسم جدى ربنا يسمحك ياعمى
    والله يادكتور البنت الى بتحار فى جبهتين دى كانت بتصعب عليا اوووى واستحملت علشانها كتير كنت بعتبرها زى اختى

    ردحذف
  11. MaNoOoSh
    هههههة هو فية حد بيسمى رجب فى الزمن دة دى هيفاء بتتكلم عن واحد فرب يودع
    البنات احترفت من زمان

    ردحذف
  12. Bola 7elmi
    طبعا البنات الطف الكائنات هو انا اقدر اقول غير كدة

    ردحذف
  13. لا حول ولا قوة الا بالله دول بنات ولا عصابة مافيا معرفش بيستفيدوا ايه من الغش بس الحمد لله عمرى ما غشت سؤال وربنا كان بيكرمنى حتى لو مش مذاكرة عندى مبدا لكل مجتهد نصيب مذاكرتش يبقى استاهل كسر رقبتى واسقط لكن اغش لا يمكن ابدااااااااااا

    ردحذف
  14. السلام عليكم ورحمة الله
    كيف حالك اخ رامى
    بصراحة الغش ده مبحبوش خالص لانى باخد مجهود حد او حد هياخد مجهودى بس بصراحة كنت بغشش عادى ما هم كانو اخواتى واصحابى وافتكر انى غشيت مرة فى مادة وكنت ناسية ابيات شعر معينة فواحد زميلى غششنى بس على فكرة الاولاد اجدع من البنات فى الموضوع ده تحس انهم تحالف من اجل ان ينجح الجميع هههههههههههههه
    وفى ناس بتصرف فلوس وبتضيع وقت فى الاستيكرات والبرشام وخلافه
    بس فعلا النجاح بعد التعب له حلاوته(التعب بتاع المذاكرة مش بتاع الغش)

    ردحذف
  15. ايوشة
    دول عصابة عند حق مافيا البنت الةحيدة الى كانت مش بتغش فى اللجنة كرفوها فى اخر بنج واحيكى على مبادئك

    ردحذف
  16. مامة مازن
    وعليكم السلام انا الحمد للة لسة عايش طبعا ياماما مازن الولد اجدع فى الغش امال انا كنت زعلان لية ان اللجنة كلها بنات وبعدين الواحد يتحرج انه يغش من بنت بس اللجنة بتاعتى علمتنى الجراءة وعدم الكسوف
    طبعا النجاح بعد مجهود بيبقى جميل بس احيانا فى ظروف تخلى الواحد يتعاون مع زملائة من اجل نجاح الجميع

    ردحذف
  17. بعد خبره طويله فى امتحانات الكليات

    اعرف ان المراقب يا اما ينفذ اللى بتقول عليه
    على اساس انها بنت ومش مهم انها تغش
    ودى قاعده المراقبين عاما

    او يرفض
    والسنه اللى قبلها
    المراقب مسك نفس البنت بتنقل من برشام من الشنطه
    ومن البجاحه
    ان المراقب كان قاعد قادمها على طول
    لدرجه انه شد البرشام من الشنطه وهو قاعد
    وانا استنيت الاخ حيعمل ايه
    لقيته قاعد ساكت
    وهى قالت له انها فاضل 10 دقايق وتخلص
    راح مرجع لهاكراسه الاجابه
    وفضلت قاعده بعدها
    لدرجه انى خلصت ومشيت وهى لسه
    رزق البنات على المراقبين يا سيدى

    ردحذف
  18. Ramy Wasel
    ياعم الحاج البنات لهو وضع خاص جدا هما ميش بيجوا الا على الغلابة الى زينا البنت لو اتمسكت تتسهوك شوية وتنزل دمعتين تعدى اما الولد بيرفعوة ويشيلوة مواد بلد بتاع بنات صحيح

    ردحذف
  19. هههههههههههههههههههههههههه
    الله يكون فى عونك يابنى
    بس ماقولتليش
    ايه اخبار المصدر؟:))

    ردحذف
  20. blue-wave
    اة والنبى ادعى يادكترة المصدر ربنا يمسية بالخير بقى كانت ايام حلوة والله

    ردحذف
  21. ادى اخر القلب الطيب و اللى يجى منه
    اهو جابك ورا و اتظلمت ياعم الشريف مالك انت بالمصدراللى يتغش منه غش و انت ساكت
    و بعدين تقول للبت يا تتعلمى يا تطلقى بتهدى النفوس انت خااااااااااالص

    ردحذف
  22. هههههههههههه
    وانت زعلان ليه هو في احسن من لجان البنات وجيبات البنات وغش البنات
    دي لجنه اخر دلع اهو
    يلا ربنا يسترها معاك ومعاهم...... وتعيشوا وتغشوا وتتقفشوا

    ردحذف
  23. بصراحه انا زعلانه قوى من البوست
    مش انت اللى تكتب بالطريقه دى ابدا
    ربنا يهدينا جميعا يارب

    ردحذف
  24. والله الواحد كل مايروح مدونة يلاقى حكاوى الغش ماليه المدونات هى البلد كانت فى حاله تحسين من وضع الغش ولا ايه
    ولا الغش بقى موضة
    انا كنت فاكرة انى بعمل حاجة عيب المفروض محدش يعرفها
    لاقيت ان الدلوقتى لو مش بتغش تبقى غريب وسط الناس
    بس والله الواحد يستفيد من الخبرات اللى حواليه عشان و هو بيغش ياخد باله
    و اخر كلامى اجدعة ناس هما المنايفة

    ردحذف
  25. صيدلانيه طالعه نازله
    انتى شكلك بتتريقى ماشى فعلا قلبى الطيب مودينا فى داهية وبعدين انا مكنتش بغش منها انا كنت حالل السؤال انا كنت بشوف هى بتعمل اية وبغتت عليها مش اكتر

    ردحذف
  26. فتاه من الصعيد
    خلاص انا خلصت امتحانات من زمان معتش غش كانت ايام حلوة والله انا كنت زعلان فى الاول من اللجنة بس حبتها بعد كدة

    ردحذف
  27. GiGi worled
    انا بحكى زكريات انا اسف ان كنت زعلتك ربنا يهدينا كلنا

    ردحذف
  28. بنوته صغيورة
    خبرة اية الى هتخديها هو انتى ناوية تنضمى لاعصابة ولا اية ذكرى احسن وبلاش غش

    ردحذف
  29. لا لا عمرى ماعتمدت على الغش نوهاااااااااااااائى ابدا خالص
    ده مبداى انا اصلا مش بغش بس لو سمحت الظروف براجع بس لكن انا بذاكر طبعا

    ردحذف
  30. ايه ده يا رامى يا خبر دى فضايح بصراحة انا سمعت كتير بس الحمد لله لا شوفت ولا هعمل خالص وربنا يهدى الناس دى كلها

    دمت بكل الخير

    ردحذف
  31. صباحك سكر
    ماله بس حرف الراء حتى الاخت هيفا اتكلمت عن رجب ناس كتير بقى كانت عاوزة تخلى اسمها رجب
    هههههههههههه

    ياسلام و الله انا عارفة انك بس كنت عاوز تكون متاكد من المصدر مش اكتر يعنى ممكن المعلومة تتغير على ما تيجى لك
    ههههههههه
    بس المفروض تدعى للمصدر مش حرمك من حاجة خالص حالص

    الغش سواء بنات اوى حتى اولاد له ناس محترفة بجد
    يالا الحمد لله انك عديت على خير بقى

    تحياتى
    يويو

    ردحذف
  32. هههههههههههههه
    اعوذ بالله
    دول عصابة فعلا

    ردحذف
  33. رامى اين انت؟ اختفيت ليه كده؟ لعل المانع خير يارب:)

    ردحذف
  34. ايه الكلام الجامد ده انا رايحه الامتحان عاوزه تفائل بلاش احباط ربنا يستر

    ردحذف