ياشهيد نام واتهنى .. هما فى نار وانت فى جنة

ياشهيد نام واتهنى .. هما فى نار وانت فى جنة

السبت، 5 فبراير 2011

تحديث هام .. شكرا لشعب المغرب الحر .. رسالة من قلب ميدان التحرير يوم الاربعاء الدامى واتهمنا بالعماله.. وثروة مبارك

 

 

سبعين بليون دولار ..ثروة الرئيس مبارك فى 30 عاما .. طبقا لما نشر اليوم فى الجاردين البريطانيه

يامن تدافعون عن النظام لماذا يعتقلون شباب حركة 6 ابريل هل هذا هو الوعد الذى اقسمه احمد شفيق ان حمايه شباب التحرير مسئوليته الشخصية انتم اناس مغيبون تبحثون عن الاكل والنوم فقط ولا يهمكم ان تهان كرامتكم اردنا ان تعيشوا حياه كريمة الجميع متساوى امام القانون لنا نفس الحقوق وعلينا نفس الواجبات لكن غابت العقول عندما خوت البطون.

كنت فى ميدان التحرير يوم الاربعاء الحياة كانت عاديه حتى الثانية ظهرا فوجئنا باعداد مهوله من البلطجية يحاصرونا من كل الشوارع التى تؤدى الى الميدان حاولنا التحدث معهم لكن لافائدة مصرون على قتلنا فردا فردا والله تحدثت مع احدهم وقلت له نحن ابناء شعب واحد نريد الحرية وعيشة كريمة للكل قال لى : انا مبفهمش ان جاى علشان تمشوا او تموتوا ياخونه حسبى الله ونعم الوكيل هل نحن اصبحنا خونه فى ساعات قليلة بعد ان كنا ثوره شباب من اجل بلدنا .


ظللنا نحارب البلطجية من الثانيه ظهرا وحتى الرابعه فجرا رايت يوم لن انساه فى حياتى رأيت الموت بام عينى الطلقات كانت كالمطر كنت وشخص لا اعرفه بجوارى سقط شهيد برصاص حى فى تمام الرابعة فجرا حملناه للاسعاف ولا ادرى ما مصيرة لا ندرى من يطلق علينا النار هلى هم البلطجية ام ظباط الشرطة شفت يوم حرب شوارع بمعنى الكلمة لمن نقل سوى يارب انت ترى من هو على حق ومن هو على باطل ؟ كنا نريد الحفاظ على النساء والفتيات لانهم لو دخلوا لميدان التحرير لقتلونا واغتصبوا النساء .


والله كانت سيدة او فتاة لا ادرى اتت لتدافع معنا قلت لها ارجعى للخلف ونحن سنقاوم قالت محدش يقولى ارجع انا بدافع عن بلدى وعرضى .

حاربونا بل الوسائل احصنة وجمال وسيوف وقنابل مولتوف فى مدخل ميدان طلعت حرب عمارة تحت الانشاء بها سقالات صعدوا لها وكانوا يرمونا بالحديد لو نزلت على راس واحد لقسمت جسدة بالكامل لنصفين وكميت طوب ومولتوف لاندرى من اين اتوا به ومع مرور الوقت زدنا عزيمة واستمرت الحرب حتى  وصلت الساعة للتاسعة مساء نجحنا فى السيطرة على كل مداخل الميدان وجروا امامنا مثل النساء سيطرنا على طلعت حرب وكوبرى قصر النيل والجامعة الامريكية وبقت معركة المتحف استمرت  الحرب حتى الرابعة فجرا حتى نجحنا فى السيطرة علية بعد حرب ضروس ابتهلنا  لله ان ينصرنا لانه راى من على حق او من على باطل قتل منا 10 افراد ومئات من المصابين امسكنا بمئات من البلطجية كلهم امام ظباط امن دوله وعساكر امان مركزى ومخبرين سريين واعترفوا بانهم مدفعون من النظام  لقتلنا واخلاء ميدان التحرير .

يقولون اننا نتلقى اكل من كنتاكى ومبغ 100 دولار عن كل يوم ربنا يشهد على الحقيقة ويعلم انى لم اكل يومها سوى رغيف عيش بقطعة جبنه صغيره من احد العائلات الموجودة وكنت اتضور جوعا وعندما وصلت الساعة الثالثة فجرا رأيت احد المواطنين الذى يملكون محل كشرى يبيع العلبة بخمسه جنيه وبها كمية قليلة لاتساوى 2.5 جنيه نحن لا نبيع بلدنا من اجل 100 دولار او وجبة كنتاكى حسبى الله ونعم الوكيل .

للاسف اصبنا باحباط شديد من رد فعل الشارع الذى اتهمنا بالرشورة والعماله للخارج وحزب الله وايران واسرائيل وانها من المضحكات المبكيات كيف تمولنا اسرائيل وهى مرعوبه من سقوط نظام مبارك لنا الله .

رأيت شباب وفتيات يجلسون بجوار بعض لا احد يتحرش بفتاة ولا احد يسرق والله كنت قابض مرتبى اكثر من الف و500 جنية ونمت ساعة فى الجامع لم اخشى ان اسرق لانى اعرف ان الموجودين يخافون الله ويجبوا بلدهم لا اكثر ولا اقل.

فى الرابعة فجرا سيطرنا على مدخل المتحف المصرى وصعدنا لكوبرى 6 اكتوبر وسقط منا شهدا وكنا نرمى بالرصاص كالمطر ولا علم من اين ياتى  لقد رأيت الموت بعينى رفضنا كثيرا الرد على عنفهم لكن اما ان ندافع عن نفسنا او نموت وتغتصب النساء كل ما كان بايدنا هو الطوب وعندما فاض بينا الكيل استخدمنا قنابل المولتوف لحماية انفسنا .

رأيت الجمال والخيول والسيوف كانهم جائوا لمحاربه قريش ولا ادرى لماذا يفعلون هذا نحن نريد لهم الحرية والكرامه والعداله الاجتماعيه وهم يريدون قتلنا .

 رأيت شاب من بيننا توفى اخاه يوم الجمعه على يد الشرطة انهار عندما شاهد من يقولون نعم لمبارك وظل يضرب براسه فى الحيطة ليموت ويقولوا افسدتم ما فعلناه وراح دم اخى الشهيد سدى حاولنا السيطرة عليه بكل الطرق حتى لايموت
صباح الخميس اهلى كانوا منهارين  قلتهم انى عائد وذهبت غصب عنى امى كانت فى حاله يرسى لها اصبت باحباط شديد من رد فعل الشارع عند ذهابى للبيت الكل يتهمنا بالخيانة والعماله وتدمير البلد نجح فى تخديرهم بخطاب اجوف لقد اصبت بالياس كنت اخشى ان اقتل وانا خارج من الميدان ركبت اتوبيس لعبود وسمعت الكل يهاجمنا ويقولون اننا عملاء وبيننا عناصر من ايران وحزب الله  ركبت عربه لبلدى وهوجمنا ايضا وصلت للبيت وسمعت جدتى تقول هو انت كنت مع الخونه ؟ تالمت كثيرا من الجمله وقلت احنا ناس مفيش فايده فينا ومينفعناش غير فرعون يحكمنا ويسقينا الذل والهوان بعد 30 سنة ظلم وقهر وتعذيب وفقر وبلطجة بيحبوه بعد ماضحك عليهم بكله عاطفيه ويصل الحال الى ان يقول لى شخص على المعش جزمة مبارك بالشعب المصرى كله لا تعليق  نفسى اعرف مين على حق ومين على باطل يارب ان كنت على حق فانصرنى وانت كنت على باطل فسامحنى فانا لا اتحمل ان اكون سبب لفتنة فى بلدى التى اعشقها من كل ذرة فى جسدى واتمنى ان اموت من اجلها وينزف دمى حتى اخر قطرة.






 






هناك 5 تعليقات:

  1. إحنا ف ايام فتنة يا بنى
    اثبت وميهمكش
    معلش
    الحشود ف التحرير
    وكل مكان ف مصر تقولك
    انك صح
    والآخرين مغيبين لألف سبب
    اما منتفعين
    واما خايفين
    واما مش فاهمين
    واما منافقين
    ...
    لا تحزن
    ربنا معاك ويثبت قلبك
    وينصر مصر يا رب

    ردحذف
  2. انت بطل


    مش هقولك غير ان ربنا وحده يعرف قدرك وضنى فى الله انه ربنا راضى عنكم بجد انتوا خير مصر وانظف حاجه فى مصر



    الف حمد الله على السلامه
    ماتزعلش الشعب مغيب
    اتخدر بالقنوات الحوميه وقطه النت وحتى لما رجع امن الدوله والمنافقين ملوا الفيس بوك





    يارب ينصرك ويجل اللى عملته فى ميران حساناتك


    مانقدرش نقول غير ان حتى اذا كنا غلط فماقصدناش الغلط



    لكن انا ثقتى فى الله ان اللى عملناه لله


    خد فينا كان له غرض تانى


    وزى ماانا متاكده من نفسي لازم ابقى متاكده من صاحبي اللى كان بيموت جنبي


    هو ده بفلوس


    فى حد بيموت بفلوس انا ماشفتش
    اللى مستعد يموت بيبقى علشان هدف اكبر مش حاجه فى الدنيا ابدا



    ببساطه لانه لما يموت مش هيبقى فى دنيا لكن فى اخره ورب عادل



    يارب اجعل كل اللى هملتوه فى ميزان حساناتكم


    يارب انصر مصر واحفظها لينا يارب
    ربنا يعزك زي ماشاركت فى عزتنا وعزه مصر
    جيجي والعالم

    ردحذف
  3. شاب منوفي جدع , انت واللي زيك هما الضمير اللي لسه صاحي , هما القلب اللي لسه بينبض في جسم مليان علل ياما القلب يقاوم علشان الجسم يعيش ياما القلب يقف وساعتها مصر حتموت لانها بقت من غير قلب .
    الفتنة هيه الي محدش يعرف فيها فين الحق وفين الباطل مش ان اسرائيل تكون الدولة الوحيدة اللي عايزاه في الكون هي واشكالها وكل العالم الحر بيقوله كفاية , لو مت قل لربنا بلدي كان قاعد فيها اليهود براحتهم ومتضيق فيها على اهلها , قوله يارب محكمش بشرعك ولا عدل بين عبيدك قوله يارب باع غازنا لليهود بنص تمنه وحاصر عبيدك في غزة , قله يارب حرض الجهلة على المسيحيين لغاية مخلاهم يكرهوا دينك
    قوله يارب شفته بيحج كل سنة البيت الابيض وبيحجله في شرم كل يهودي نجس حرمك الاقصى , قله يارب سجن الناس فس سجون تحت الارض وعذبهم وقتل سيدبلال وخالد سعيد وكتير زيهم منعرفش اسمائهم وسجن شعب مصر في سجن كبير اسمه الخوف على لقمة العيش اكنه الرزاق مش انت يارب اللي بتنزل رزقك على عبيدك ,قله يارب ده اللي شفته فان تدخلني الجنة فبكرمك وفضلك وان تدخلني النار فانا عبدك الراجي رحمتك ومغفرتك في حياتي وبعد مماتي وليس لي سواك
    الحق عليه نور مش حتلاقيه في اللي بيقول جزمة مبارك بالشعب هوه اختار ان مقامه يكون جزمة انت لا انت اختارت مقامك انك اعلى من مبارك
    في التاريخ اللي بيصنعه الفرد الثائر على المألوف مش الخانع ولا الراضي بالاكل من الزبالة ولا نص كيلوا لحمة بعضم من الجزار يوم الخميس
    اتباع محمد صلى الله عليه وسلم ,قريش كانت بتقول عليهم صابئة وفي النهاية قريش خضعت لحكمهم
    ده ابتلاء علشان يبقى في الاخر الناس اللي من حقها تبقى صاحبة الكرامة ويتعرف مين اللي هاج مع اللي بيهيجوا ومين اللي راح لله علشان يقول للظلم لا

    ردحذف
  4. انت لو مش عارف الحقيقة تبقى جاهل و لو عارفها تبقى خائن و فى الحالتين مينفعش تقول ان انت بطل

    ردحذف
  5. http://www.guardian.co.uk/world/2011/feb/04/hosni-mubarak-family-fortune
    غير معروف
    عرفتنا فهجوتنا ولو عرفناك لاجبناك
    وده لينك الجارديان مباشرة , يا كل من وقف في صف القاتل اللي باع مصر لليهود

    ردحذف